We kunnen concluderen dat 2020 in alle opzichten een eigenaardig jaar is geweest. Het begon zo mooi voor Ayni; met onze Nederlandse vrijwilligster ter plekke in Bolivia moest ‘AyniTech’ realiteit gaan worden… Helaas werden alle mooie plannen vertraagd toen het coronavirus kwam en de hele wereld uit balans raakte.
Rollercoaster
Door de buitengewone omstandigheden voelde het af en toe als een rollercoaster; met ups en met downs. Een moeilijke situatie deed zich namelijk voor toen dankzij de gevolgen van het virus de kinderen in Bolivia in totaal maar twee weken naar school konden gaan. Dat is natuurlijk ontzettend weinig, en voelt niet goed. Dit terwijl we in het kader van het project ‘Mijn Boekmaatje’, net de bibliotheken geïnstalleerd en klaargemaakt hadden voor het begin van het schooljaar in maart. Hopelijk kan het onderwijs snel weer op een normale manier verder, zodat deze bibliotheken bij kunnen dragen aan de leesvaardigheid van de kinderen.
Daarnaast stond Ayni op het punt om een gebouw te gaan huren voor ‘AyniTech’. Ook dit kon helaas niet zijn doorgang vinden omdat tijdens de lockdown in maart, geen vaart achter het contract gezet kon worden. Dit was uiteindelijk een geluk bij een ongeluk; de huurkosten zouden namelijk voor minstens een jaar moeten worden betaald, en zouden verloren zijn gegaan door de beperkingen die werden opgelegd door het coronavirus. Een verlies van de geplande investering is dus gelukkig voorkomen, in Bolivia hoef je namelijk niet te rekenen op tegemoetkomingen voor dit soort situaties.
Wat is wél doorgegaan?
Desondanks de moeilijke periode hebben we toch enorm veel mooie resultaten behaald dit jaar. Deze verhalen delen we dan ook graag met jullie.
AyniTech
Ayni werkt hoofdzakelijk aan goed IT-onderwijs in Bolivia. Met ‘AyniTech’ hebben wij dit jaar gelukkig veel stappen in de goede richting kunnen zetten, ondanks dat we flexibel moesten zijn en onze plannen hier en daar moesten aanpassen. We bieden betaalbare en relevante online cursussen en trainingen voor jongeren en volwassenen aan. Hopelijk kunnen we na Covid-19 ook de doorstart maken naar een fysiek opleidingsinstituut, om zo een nog grotere groep te bereiken, te prikkelen en te enthousiasmeren.
Leraren
Het was voor de leraren niet mogelijk om les te geven als gevolg van de lockdown. Anders dan in Nederland zijn er in Bolivia nauwelijks computers beschikbaar voor thuisonderwijs en daarnaast is ook internet voor veel families een luxe. In sommige delen, zoals in Tarija, is het wél goed gelukt om kinderen van een digitale leeromgeving te voorzien. Echter moet deze leeromgeving ook veilig zijn. Kinderen, en vooral meisjes, lopen namelijk risico wanneer ze vaker ‘online zijn’. Zo is vrouwenhandel bijvoorbeeld al toegenomen sinds de komst van het coronavirus.
De bibliotheken
We hebben enkele goed opgeleide en gemotiveerde docenten geleerd hoe om te gaan met een digitale omgeving zoals die in de bibliotheken. We houden wel als doel om met onze projecten steeds meer leraren te bereiken en zo meer kinderen van goed onderwijs te kunnen voorzien. Daarnaast is de toenemende betrokkenheid van ouders ook zichtbaar geworden uit het feit dat ze tijdens de lockdown thuisonderwijs zijn gaan geven aan hun kinderen. Dit hopen wij te kunnen blijven stimuleren in de toekomst.
Corona
Tijdens de pandemie bereikten veel verzoeken ons vanuit Bolivia. De vragen of we eten, medicijnen en veiligheidsmiddelen konden doneren bleven binnenstromen. Gelukkig ontvingen we donaties via de crowdfundingcampagne en ook van nieuwe donoren zoals Albert Heijn in Utrecht en droegen de Boliviaanse gemeenschap en overige fondsen hun steentje bij. Dit heeft ons een heel fijn gevoel gegeven, namelijk dat we ondanks tegenslagen, toch op elkaar kunnen rekenen.
School tijdens corona
De leerlingen in Bolivia zijn niet gewend aan het leren via een digitale omgeving. Tenminste, dit geldt voor de kinderen die naar de openbare scholen gaan waar wij mee werken. Er zijn wel wat gelukkigen die naar privé scholen gaan, maar onze doelgroep komt vooral uit de arme wijken waar dit helaas geen optie is. Sommige kinderen uit arme wijken kunnen zelfs niet eens onderwijs genieten, omdat zij hun ouders moeten helpen om de huur te betalen. Degenen die wel onderwijs krijgen hebben tijdens de pandemie moeilijk kunnen doorleren door gebrek aan computers en internet, maar ook door gebrek aan zelfdiscipline omdat ze thuisonderwijs niet gewend zijn.
De uitdagingen in 2021
Hoe zorgen we dat meer leerlingen kunnen profiteren van technologische mogelijkheden als internet niet betaalbaar en haalbaar is?
Vanuit de bibliotheken organiseren we de ‘distributie’ van internet door internetkaarten aan de leraren uit te delen. Die leraren kunnen dan zelf bepalen welke leerlingen deze internetkaarten ontvangen, zij weten immers het beste wat de thuissituatie is van de kinderen. Daarnaast willen we zorgen dat deze nieuwe mogelijkheden worden ingezet om verschillen tussen leerlingen van diverse achtergronden te verkleinen in plaats van te vergroten. Dit wil Ayni bereiken door meer bibliotheken op te zetten, meer leraren te trainen in digitale platforms en daarnaast bijles in wiskunde en taal te organiseren zodat leerlingen niet achterblijven en veilig terug naar school kunnen gaan. Wij zien dit alles als belangrijke doelen; we hebben jongeren namelijk nodig om de wereld beter te maken!
Wij hopen dat het corona-vaccin snel beschikbaar komt, en dat het ook in landen als Bolivia tegen kostprijs aangeboden wordt. Het is namelijk erg belangrijk dat kinderen snel weer naar school gaan en de mogelijkheid hebben om zich door te ontwikkelen.
We houden u graag op de hoogte van de verdere ontwikkelingen en hopen dat u ook in het nieuwe jaar betrokken blijft bij Ayni. We kunnen dit werk namelijk niet zonder jullie doorzetten!
Wij wensen u een gezond en vooral gezellig 2021 toe!
Blijf op de hoogte via onze sociale media.
A. Beyerkade 28
3515 XV Utrecht
Telefoon: +31 (0)30-273 51 57
KvK-nummer 30159215
ANBI-code 808722177
Vrijwilliger worden?
Bankrekening: NL40INGB0004845905
t.n.v. Ayni Utrecht
Of neem contact op
Klik hier voor onze Jaarverslagen
Voorzitter: Niklaas van de Bunt
Oprichter: Sylvia Ortega Azurduy
Penningmeester: Maria de los Angeles Salcedo
Klik hier voor onze vrijlligers